Aktualności
Wrzesień 2021Oznakowanie naprowadzające dla Portu Gdańsk
Niemal 30 celów uwzględnia zaprojektowany przez stadtraum Polska system oznakowania naprowadzającego i informacyjnego, który w niedalekiej przyszłości pojawi się na drogach prowadzących do wybranych lokalizacji na terenie gdańskiego portu. Jest to kolejne tego typu opracowanie stworzone w naszym biurze projektowym. Nie po raz pierwszy też mieliśmy do czynienia z obiektem o tak dużej skali i złożoności.
Wyjątkowy kompleks, szczególne wymagania
Port Gdańsk jest największym portem morskim w Polsce i trzecim co do wielkości portem na Bałtyku. Każdego roku przeładowuje się w nim 50 mln. ton
rozmaitych towarów. Przez Port przejeżdża rocznie ponad 630 tys. ciężarówek, których kierowcy korzystają z setek dróg, skrzyżowań, węzłów i obiektów inżynierskich.
Na obszarze prawie 680 ha znajdują się liczne parkingi i place przeładunkowe oraz kilkadziesiąt nabrzeży i terminali, a wzrostowi parametrów przeładunkowych
i logistycznych towarzyszy rozwój infrastruktury i nowe inwestycje na terenie kompleksu.
Dotychczasowe oznakowanie naprowadzające i informacyjne nie spełniało już standardów stosowanych w przypadku tak istotnych i dużych obiektów.
Dostrzeżono potrzebę zapewnienia jednolitego, zrozumiałego i czytelnego systemu naprowadzania na cele portowe. Oznakowanie musiało być jednocześnie
estetyczne i atrakcyjne wizualnie, a także zgodne z wizerunkiem Portu Gdańsk.
Zakres i metodologia prac
Nasze biuro otrzymało od Zarządu Portu zlecenie na wykonanie kompleksowej dokumentacji oznakowania drogowego i informacyjnego na drogach dojazdowych na terenie Portu oraz na drogach prowadzących do samego kompleksu portowego. W skład dokumentacji wchodziło m.in.:
- wykonanie audytu oznakowania informacyjnego dot. Portu Gdańsk w mieście Gdańsk oraz na ekspresowej obwodnicy miasta,
- opracowanie wielowariantowej koncepcji oznakowania,
- opracowanie projektu zmian organizacji ruchu,
- uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii i uzgodnień
- przygotowanie materiałów przetargowych.
Prace koncepcyjne podzieliliśmy, jak zwykle przy tego typu projektach, na etapy - od zdefiniowania i klasyfikacji miejsc docelowych, poprzez wyznaczenie optymalnych dróg dojazdowych w ramach rozpatrywanej sieci drogowej, aż po wyznaczenie punktów węzłowych, a więc lokalizacji przewidzianych dla oznakowania. Osobnym zadaniem było wariantowe opracowanie graficzne wzorów tablic, uwzględniające typografię i ikonografię. Efektem naszych prac jest kompleksowy, intuicyjny i atrakcyjny system na miarę strategicznego obiektu jakim jest gdański port.
Projekt został z sukcesem przekazany Zamawiającemu i czeka na realizację. Mamy nadzieję, że już wkrótce nowe oznakowanie pomoże setkom tysięcy kierowców dotrzeć do wyznaczonych miejsc w Porcie.